namibië - Het juweel van afrika

09-28/09/2013 - ANDERS DAN ANDERS

REISPROGRAMMA: HET JUWEEL VAN AFRIKA

DAG 1 - 9 September - BRUSSEL - FRANKFURT - WINDHOEK

In de vroege namiddag bijeenkomst op de luchthaven van Brussels Airport voor vertrek per regelmatige lijnvlucht van LUFTHANSA naar Frankfurt. Tijdens deze feedervlucht zijn snacks en drank verkrijgbaar mits betaling. Bij aankomst doorverbinding per rechtstreekse lijnvlucht van AIR NAMIBIA naar Windhoek. Maaltijden en drank zijn inbegrepen.

DAG 2 - 10 September - WINDHOEK

‘s Morgens aankomst op de luchthaven van Windhoek. Tijdens de landing krijg je al een eerste indruk van de uitgestrektheid van het land. Verwelkoming en transfer naar het mooi gelegen THULE hotel, waar we na de koffie de koloniale sfeer opsnuiven van de netste hoofdstad van Afrika: intimistisch, multicultureel en met duizenden contrasten in kleur, stijl en architectuur. Koloniale gebouwen zoals de Tintenpalast en de Duits lutherse kerk, herinneren aan het Duitse koloniale verleden. We flaneren er langs de winkels op de Independence Avenue, de vroegere Kaiserstrasse en bezoeken het Nationale Museum van Namibië. Het postmodernistische centrum toont dan weer het progressieve stadsgedeelte van een land in volle ontwikkeling. Lunch in het hotel. In de namiddag genieten we van enkele vrije uurtjes om te bekomen van de vlucht. ‘s Avonds dineren we in een van de typische restaurants van de stad. (L,D)

DAG 3 - 11 September - WINDHOEK - OKAHANDJA - OTJIWARONGO

Na het ontbijt maken we kennis met een van de grootste roofvogels van Afrika: de Kaapse gier. Dit dier was vroeger overvloedig aanwezig rond de kliffen van het Waterberg-plateau, maar lijdt de laatste jaren sterk onder vergiftiging en elektrocutie en wordt nu zelfs met uitsterven bedreigd. Om deze kwetsbare vogelsoort te beschermen werd het Cape Vulture Project opgericht, dat nu verdergaat onder de naam R.E.S.T. Een van de belangrijkste doelstellingen van dit project is om de Kaapse gier te helpen overleven in zijn natuurlijke habitat en de lokale bevolking hierbij te betrekken, wat de slaagkansen van het ecologisch herstel gevoelig bevordert. We maken van dichtbij kennis met deze spectaculaire roofvogel. Zijn immense vleugels bereiken een spanwijdte van maar liefst 2,4 m en kunnen hem tot 8000 m boven zeeniveau dragen! Na dit fascinerende bezoek rijden we verder naar de FRANS INDONGO lodge, onze eindbestemming voor vandaag. Hier genieten we van de lunch. In de late namiddag trekken we onze stapschoenen aan voor een wandeling in de boeiende omgeving van het Waterberg-plateau. Diner en overnachting in de lodge. (O,L,D)

DAG 4 - 12 September - OTJIWARONGO - TSUMEB - ETOSHA NP

Met het ontbijt achter de kiezen, vertrekken we ’s ochtends richting Tsumeb. In een lokaal museum ontdekken we de geologische verschijnselen van de streek, maar ook de levenswijze van de Himba’s en de Bosjesmannen. Vervolgens zetten we onze rit verder naar de oostelijke ingangspoort van het Etosha National Park. We verblijven twee nachten in de stijlvolle MUSHARA lodge. Deze accommodatie is ideaal gelegen op slechts enkele kilometers van de toegangspoort van het nationale park. Na de lunch in de lodge bezoeken we het Ombili bushman-project. Ombili betekent vrede in de taal van de Owambo’s. Toen de overlevingskansen van de Bosjesmannen na de burgeroorlog bedreigd werden, bood een Duitse boer zijn grond aan als schuiloord. Dankzij dit unieke project kunnen de Bosjesmannen zich onderwijzen en integreren in de moderne maatschappij. Diner en overnachting in de lodge. (O,L,D)

DAG 5 - 13 September - ETOSHA NP

Ontbijt. Met een open en hoge 4x4-safaritruck verkennen we vandaag het grootste wildpark van het land en een van de boeiendste en oudste wildreservaten in Afrika. Dit immense gebied varieert van dichte bush tot weidse open vlaktes. De grootse Great White Place of Land of Dry Water is het kloppend hart van dit park: een opgedroogd zoutmeer met een eindeloze, vegetatieloze zoutpan van zilverwit zand. Zeker ’s winters zorgt dit voor hallucinante luchtspiegelingen tegen de glinsterende contouren van het voorbijtrekkend wild. Spring- en spiesbokken, giraffen, olifanten, koedoes en zebra’s laven zich gretig aan de waterputten. Leeuwen, de zeldzame zwarte neushoorns, impala’s en unieke soorten antilopen eisen hier ook hun stekje op. Na een verkwikkende lunch, krijgen we tijdens een tweede safari veel meer van dit fraais voorgeschoteld. Diner en overnachting in de lodge. (O,L,D)

DAG 6 - 14 September - ETOSHA NP - ONDANGWA

Na het ontbijt krijgen we tijdens de rit met onze tourbus een laatste indruk van deze boeiende biotoop. We zetten onze tocht verder in noordelijke richting en doorkruisen Owamboland, het voormalige thuisland van de grootste bevolkingsgroep van Namibië. Bijna één op twee Namibiërs is afkomstig uit Owambo. Dit volk is verdeeld over acht stammen met elk een eigen koning, taal en dialect en bleef grotendeels gespaard van de Duitse koloniale agressie. Conflicten met de Zuid-Afrikaanse overheid werden intenser en leidden in 1917 tot de moord op koning Mandume ya Ndemufayo. Dat en veel meer leren we ’s namiddags in het Nakambale-museum, waar we ons laten onderdompelen in de cultuur en levenswijze van de Owambo’s. Lunch, diner en overnachting in het PROTEA ONDANGWA hotel. (O,L,D)

DAG 7 - 15 September - ONDANGWA - KAOKOLAND - OPUWO

Na het ontbijt zetten we onze ontdekkingstocht verder in Owamboland. Dit dichtbevolkte gedeelte van Namibië ontsluiert zijn couleur locale en laat ons genieten van rotsformaties en zacht glooiende heuvels. De typische solitaire baobabs geven het landschap een bijzondere vorm. De beschaafde wereld is ver weg als we op zandwegen koers zetten naar het westen. In deze regio komt een bont allegaartje van mensen goederen verhandelen. We bezoeken een nederzetting van de Himba’s, een volk dat achterbleef in het ontoegankelijke Kaokoland en zich aanpaste aan de moeilijke levensomstandigheden van deze onherbergzame streek. Hun strenge samenlevingsstructuur met duidelijke hiërarchie is gebaseerd op de voorouder- en veecultus. Vrouwen hullen zich hier traditioneel in koperen en lederen versieringen, die samen met hun haartooi hun sociale status binnen de gemeenschap illustreren. Lunch, diner en overnachting in de OPUWO COUNTRY lodge. (O,L,D)

DAG 8 - 16 September - OPUWO - DAMARALAND

Damaraland is onze eindbestemming van de dag. Na het ontbijt vertrekken we voor een lange rit van 420 km via Kamanjab. Vanuit de typische en zeer sfeervolle VINGERKLIP lodge, hebben we een prachtig uitzicht over de eeuwenoude Ugab-vallei, die gedomineerd wordt door de markante Vingerklip-rotsformatie. Na de lunch strekken we de benen tijdens een natuurwandeling in deze adembenemend mooie vallei, waar struisvogels en koedoes ons heimelijk gadeslaan. Diner en overnachting in de lodge. (O,L,D)

DAG 9 - 17 September - DAMARALAND - TWYFELFONTEIN

De geologische schatkamer van Damaraland geeft ons na het ontbijt al haar geheimen prijs. Deze landstreek werd tijdens de koloniale periode aan de Damara toegewezen en is het thuisland van de oudste culturele activiteiten van het land. De tocht door deze halfwoestijn voert ons langsheen de relikwieën van de prehistorie. Eén daarvan is het Versteende Woud. Hier rusten enkele fossiele bomen van 280 miljoen jaar oud. In Twyfelfontein bewonderen we de grootste collectie prehistorische rotstekeningen en -gravures van Afrika, die ondertussen als werelderfgoed zijn erkend. Hier kerfden de jager-verzamelaars uit het stenen tijdperk hun geschiedenis in de rotsen. De orgelpijpen, een massa basalten zuiltjes die door de rivier werden uitgesleten, zijn een ander voorbeeld van het rariteitenkabinet in deze omgeving. We treffen er ook de veelzijdige mopane-bomen aan. De vlindervormige bladeren sluiten zich als de zon te fel schijnt en worden o.a. gebruikt als bloedstelpende watten. Het sap kan dienen als ontsmettingsmiddel. Tijdens een Himba-huwelijk worden de blaadjes dan weer gebruikt om op te fluiten. Lunch, diner en overnachting in de eenvoudige, maar schitterend gelegen TWYFELFONTEIN lodge. (O,L,D)

DAG 10 - 18 September - DAMARALAND - SWAKOPMUND

Ontbijt. Vandaag laten we dit mooie geologische gebied achter ons en zetten we via de oude mijnstad Uis koers richting Atlantische kust. We lunchen onderweg in de fraaie omgeving van de Brandberg, met zijn 2574 m de hoogste berg van Namibië. Hier maken we nader kennis met de traditionele levenswijze van de Damara, voormalige jager- verzamelaars die in familieclans leefden. Sporen lezen en vuur maken heeft voor dit volk geen geheimen meer. Nadien trekken we via de kust zuidwaarts naar Swakopmund. De gezellige en charmante sfeer van dit kustoord weerspiegelt zich ook in het kleinschalige SWAKOPMUND BOUTIQUE hotel, waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

DAG 11 - 19 September - SWAKOPMUND: WALVISBAAI

Na het ontbijt rijden we in zuidelijke richting naar Walvisbaai. Deze vroegere Zuid-Afrikaanse enclave is het belangrijkste broedgebied voor kustvogels in zuidelijk Afrika. Een bonte verzameling van vogels ontmoet elkaar op de zandbanken van de landtong die eindigt aan Pelikaan Punt. Duizenden flamingo’s, witte pelikanen en andere waadvogels worden hier aangetrokken door de rijke voedingsbodem. We maken een ontspannende boottocht in de lagune, waarbij de kans groot is dat we geëscorteerd worden door enthousiaste pelikanen, zeeleeuwen en dolfijnen. Terwijl we ons te goed doen aan verfijnde hapjes en overheerlijke oesters met vonkelwijn, kijken we vanop het dek uit naar sprongen van deze speelse zeedieren. We zetten voet aan wal en keren terug richting Swakopmund. Deze populaire badplaats is de ideale locatie om te flaneren langs de prachtige koloniale gebouwen. ’s Avonds genieten we van een typische vismaaltijd in een van de vele restaurants in de buurt. Overnachting in het hotel. (O,snacklunch,D)

DAG 12 - 20 September - SWAKOPMUND: NAMIB-WOESTIJN

Na het ontbijt verkennen we per gesloten 4x4-safarivoertuig de duinengordel tussen Swakopmund en Walvisbaai. De rit brengt je dwars door de duinen tot aan de Atlantische Oceaan. In dit fragiele, maar unieke ecosysteem, gaan we op zoek naar leven. De meest uiteenlopende sporen bewijzen dat deze streek zeker niet onbewoond is. De gids toont je het fascinerende, vaak verborgen leven in dit schijnbaar verlaten landschap dat deel uitmaakt van de Namib-woestijn. Enkele van de endemische diersoorten die je hier terugvindt zijn de kleine Peringuey-adder, de Palmato- of dikvingergekko en de Namaqua- kameleon. We ontdekken hoe de lokale planten- en dierensoorten in dit harde klimaat overleven. Na de picknicklunch maken we kennis met de verschillende bizarre natuurfenomenen van ‘Moon Valley’ en de Swakop River Canyon. Hier groeit ook de unieke voorhistorische plant Welwitchia Mirabilis, die hier continu wordt bestudeerd door wetenschappers. Tijdens zijn evolutie heeft deze plant zich ingenieus aangepast aan de kurkdroge omgeving, zodat hij kan leven van ochtenddauw, mist en ondergrondse waterbronnen. Gemiddeld wordt hij zo’n 500 à 600 jaar oud, maar er zijn zelfs exemplaren van 2000 jaar oud gekend. Diner en overnachting in het hotel. (O,picknicklunch,D)

DAG 13 - 21 September - SWAKOPMUND - KUISEB EN GAUB PAS - SOSSUSVLEI

Ontbijt. Terwijl we vandaag de noordelijke Namib-woestijn doorkruisen, zien we het landschap stilletjes aan veranderen. Duinengordels aan de kust maken eerst plaats voor uitgestrekte kiezel- en grindvlaktes. Naarmate we de Namib naderen, krijgt het landschap meer en meer leven: gems- en springbokken, struisvogels en andere dieren kruisen wellicht ons pad. Hier zien we ook de speciale kameeldoringboom. In een poging om water te vinden, groeit deze boom in eerste instantie naar beneden. Hierbij kunnen zijn wortels tot 120m diepte reiken. Pas dan zal hij naar boven beginnen groeien. Ook acacia’s, kokerbomen en de euphorbia virosa of gifbomen passeren af en toe de revue. Bosjesmannen doopten hun jachtpijlen in het giftige, melkachtige sap van deze plant. Naarmate we de Kuiseb- pas naderen wordt het landschap bergachtiger en ontvouwen er zich prachtige panorama’s. De rit gaat verder langs de mooie Gaub-pas. In deze schitterende omgeving nemen we de lunch. Eindbestemming vandaag is de SOSSUSVLEI lodge, gelegen aan de toegang tot het Namib Naukluft Park, waarachter hoge zandduinen trots het landschap beheersen. Het centrale gedeelte van de Namib is hier omgetoverd tot een zee van zand. Diner en overnachting in de lodge. (O,L,D)

DAG 14 - 22 September - SOSSUSVLEI EN SESRIEM CANYON

Bij zonsopgang transformeren de warme kleuren van het zand van ivoorwit over abrikoos tot oranje en dieprood. Om dit fantastische spektakel te bewonderen moeten we dan ook vroeg uit de veren. We bezoeken per open 4x4-jeep de beroemde Sossusvlei. Deze kleipan laat zich omringen door de hoogste zandduinen en bevindt zich aan het einde van een erosietrog, gevormd door de Tsauchab-rivier. Het voortdurend variërende kleurenspel is een lust voor het oog. Na het picknickontbijt kunnen liefhebbers de duin ‘Big Mama’ opwandelen vanwaar je een schitterend uitzicht hebt. Vervolgens wandelen we naar Deadvlei met zijn oeroude verdorde kameeldoornbomen. Dit ongerepte stuk natuurwonder ademt een onwezenlijke sfeer uit en is van pure schoonheid. Lunch in de lodge. In de namiddag maken we een korte wandeling in de lieflijke Sesriem Canyon. Deze smalle kloof van slechts 3 km lang, liet zich miljoenen jaren geleden vormen door de Tsauchab-rivier. Als het weer het toelaat kan je deelnemen aan een optionele panoramische vlucht over het Namib Naukluft Park. Tijdens het diner en de overnachting genieten we na van zoveel natuurschoon. (picknickontbijt,L,D)

DAG 15 - 23 September - SOSSUSVLEI - AUS - LÜDERITZ

Na het ontbijt verlaten we de Sossusvlei-regio en vertrekken we voor een lange rit van ongeveer 460 km naar het vissersstadje Lüderitz. De eindeloos lijkende zandvlakten aan weerszijden, af en toe onderbroken door een imposante rotsformatie, zorgen voor een boeiend schouwspel en bieden inspiratie voor heerlijke dagdromen. Spiesbokken en struisvogels zijn de heersers van dit verlaten stukje wereld. We lunchen onderweg. Aankomst in het NEST hotel en de rest van de dag vrij ter ontspanning. Wie wil kan even de benen strekken tijdens een wandelingetje over de pier. Diner en overnachting in het hotel. (O,L,D)

DAG 16 - 24 September - LÜDERITZ & KOLMANSKOP

Ontbijt. Deze voormiddag ontdekken we uitgebreid het vissersstadje. We maken een mooie wandeling langs koloniale gebouwen in typische Jugendstil-architectuur. De huizen zijn idyllisch gelegen op de hellingen van de Diamantberg. Vervolgens keren we ongeveer een eeuw terug in de tijd. We maken kennis met het verlaten stadje Kolmanskop, ooit het centrum van de florerende diamantindustrie. De Deutsche Diamantengesellschaft begon met de bouw van onder meer een ziekenhuis, bakkerij, slagerij, school, kegelbaan en theater. In de hoogtijdagen telde het stadje 1100 inwoners maar toen de diamanten vanaf 1956 onvindbaar bleken, stroomde het stadje geleidelijk aan weer leeg en werd het een machteloze prooi van de woestijn. Dankzij het droge woestijnklimaat bleven de oude houten en bakstenen huizen goed bewaard. Na de lunch in het hotel brengen we nog een bezoek aan Diaz Point, een geliefkoosde plek om zeehonden te spotten. Diner en overnachting in het hotel. (O,L,D)

DAG 17 - 25 September - LÜDERITZ - AUS - FISH RIVER CANYON

Na het ontbijt vertrekken we voor een lange rit van zo’n 440 km. Na de lunch in de lodge, waar we ook dineren en slapen, kunnen we er helemaal tegenaan om de Fish River Canyon, de tweede grootste canyon van Afrika en de langste ter wereld, met een bezoek te vereren. Zonder twijfel is dit een van de mooiste en indrukwekkendste natuurwonderen van Namibië! De diepe kloven zijn er het resultaat van miljoenen jaren riviererosie. Vanaf de hoofduitkijkpost aan de rand van de canyon genieten we van deze natuurpracht. De Visrivier daalt tot een maximumdiepte van 549 m. De canyon zelf is 161 km lang en op sommige plaatsen zelfs 27 km breed. We keren terug naar onze accommodatie. De CAÑON lodge, opgebouwd uit natuurgetrouwe elementen, is hier perfect geïntegreerd in het landschap. Indien de tijd het toelaat, maken we een natuurwandeling in de omgeving. (O,L,D)

DAG 18 - 26 September - FISH RIVER CANYON - KALAHARI WOESTIJN

Het noordelijker gelegen Keetmanshoop is onze bestemming na het ontbijt. Onderweg bezoeken we het kokerboomwoud. Deze bizarre bomen behoren eigenlijk tot de soort van de aloë’s en gedijen perfect op rotsige bergflanken. Ze slaan namelijk water op in hun holle takken en stam, zodat ze kunnen overleven in de woestijn. Op Giant’s Playground bewonderen we de speelsheid van granieten rotsstapels. Picknicklunch. In de late namiddag bereiken we onze lodge, gelegen tussen het rode duinlandschap van de Kalahari, de tweede woestijn van Namibië. Tijdens een laatste natuurrit gaan we op zoek naar het unieke, maar schaarse wildleven in deze woestijn. Verbazingwekkend is ook de flora, die zich heel spitsvondig aan deze omgeving heeft aangepast. In de charmante BAGATELLE KALAHARI game ranch zetten we met een lekker diner en overnachting een punt achter deze dag. (O,picknicklunch,D)

DAG 19 - 27 September - KALAHARI WOESTIJN - WINDHOEK - FRANKFURT

Na het ontbijt rijden we terug naar Windhoek, waar we rond de middag aankomen en lunchen in het prachtig gelegen restaurant van het THULE hotel. In de vroege vooravond vertrekken we naar de internationale luchthaven, voor een rechtstreekse lijnvlucht van AIR NAMIBIA naar Frankfurt. Maaltijden en drank aan boord zijn inbegrepen. (O,L)

DAG 20 - 28 September - FRANKFURT - BRUSSEL

Aankomst in Frankfurt in de vroege ochtend en aansluitend vertrek per regelmatige lijnvlucht van LUFTHANSA naar Brussels Airport. Tijdens deze feedervlucht zijn drank en snacks verkrijgbaar mits betaling.

Een nieuwe schitterende Afrika ervaring met de geweldige Marc als gids door dit mooie land.